De groene bistro

27 mei, 2012

Chocolade-ijstaart met een vleugje sinaasappel

Het is weer te lang geleden, maar ik ben wel weer heel wat experimenten rijker. Helaas heb ik weinig tot geen tijd gehad om erover te schrijven, maar bij mijn experiment van vandaag moest ik wel.. wat een topresultaat!!! En dat zonder suiker, zuivel en (andere) dierlijke vetten, maar van puur noten en vruchten, wat het voor mij tienduizend keer lekkerder maakt ;-) Probeer snel zelf!


Een heerlijk dessert voor een warme tweede pinksterdag! :-)

Benodigde tijd: 1.5 uur

Ingrediënten bodem:
• 2 handen vol walnoten
• 2 handen vol cashewnoten
• 4 ontpitte dadels
* 1 el kokosnootolie
* 1 tl citroensap

Bereiding bodem:
1) Doe alles in een keukenmachine en mengen maar, totdat het een dikke substantie wordt, waar je een ovenschaal mee kunt beleggen. Mijn gebruikte ovenschaal is vierkant: 15 cm bij 15 cm, en het 'deeg' van dit recept is dan ruim 1 cm dik.
2) Zet de schaal met het 'deeg' minstens een half uur in de vriezer

Ingrediënten vulling:
• 6 flinke handen vol cashewnoten (1 à 2 uur geweekt in water)
• 14 ontpitte dadels (1 à 2 uur geweekt in water)
• sap van 2 flinke sinaasappels
• 10 el kokosnootolie
• 6 el cacaopoeder (ongezoet)
• 2 el vanille (in poedervorm of vloeibaar) of 1 vanillestokje
• 2 el sinaasappelschilrasp (of in poedervorm)

Bereiding vulling:
1) Alles mag weer in de keukenmachine, totdat het een smeuig chocoladegeheel wordt.
2) Vul vervolgens gelijkmatig de schaal (met het 'deeg'), dat dan al een half uur in de vriezer heeft gestaan, met de chocolade, en zet het minstens een uur terug in de vriezer totdat het geheel wat hard is geworden.

Heerlijk als dessert, en op ieder ander moment, vooral op warme dagen, zoals deze! :-)

Bon appetit!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten