De groene bistro

17 maart, 2012

Ouderwets lekkere groentesoep

Vandaag heb ik weer eens een soep gemaakt, die ik maar al te graag aan mijn favorieten toevoeg. Deze soep doet me denken aan mijn lieve, vrolijke en zorgzame moeder, waar nog altijd, vrijwel iedere dag en bij ieder bezoek weer een heerlijke verse groentesoep op tafel wordt getoverd. Al kom je maar 5 minuten even langs. En zo'n soep is ALTIJD lekker!


Dit recept is gebaseerd op mijn keukeningrediënten van de dag, maar volgens mij kan geen enkele groente in zo'n soep misstaan. Lekker experimenten maar, en onthouden wat je favoriete groentesoep is!

Ingrediënten voor 4 porties:
1 el olijfolie, of 2 el water
1 ui, fijngesneden
2 knoflookteentjes, fijngesneden
1 liter groentebouillon
2 stengels bleekselderij, kleingesneden
2 wortels, kleingesneden
1 zoete aardappel, kleingesneden
2 tomaten, kleingesneden
1 grote hand vol broccoli, fijngesneden
1 hand vol witte kool, fijngesneden
1 el tamari
2 el peterselie, fijngesneden (vers of diepvries)

Bereiding:
1) Verhit de olijfolie of het water in een grote pan en bak of blancheer de ui en de knoflook hierin totdat ze zacht zijn.
2) Voeg de bouillon, bleekselderij, wortels, zoete aardappel en tomaten toe, en breng het geheel aan de kook, en laat het zo'n 15 minuten zacht doorkoken.
3) Zet het vuur uit en voeg de broccoli, witte kool en tamari toe; laat het geheel nog 5 minuten staan en roer het nog een paar keer door.
4) Pureer de soep even met een staafmixer of blend het heel even in de blender, zodat de soep nog niet helemaal glad is.
5) Voeg ten slotte de peterselie toe en roer het nog eens door.

Serveer als lunch met een heerlijk stuk zelfgemaakt roggebrood met gedroogde vruchten en pitten (recept volgt nog).

Bon appetit!


P.S. Tip van een dag later: Maak meer soep! ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten