De groene bistro

30 oktober, 2014

Kleine Krijgers en Grote Energiebommen

“Au! Aaaauu!! Aaaaaaauuuu!!!” Meer gegil volgt, gestommel, een donker geklop, geschreeuw en uiteindelijk gehuil. Daarna volgt meestal een diepe zucht van mij en ten slotte roept de een of de ander: “MAAAAMAAAAA!!!”. Ik kan me niet meer herinneren dat er een dag voorbij ging zonder deze 'liefkozingen' van mijn kinderen voor elkaar, waardoor mijn nek- en armharen prompt overeind komen te staan, mijn schouders zich direct aanspannen in de richting van mijn oren en mijn tenen zich oerlijk krommen, zoals een vogel zijn poten om een tak. Ik snap eigenlijk niet waarom het mij nog altijd zoveel raakt. Ik zou er inmiddels aan gewend moeten zijn, want het gebeurt niet slechts één keer per dag. Waar halen ze de energie vandaan, vraag ik me af.

Mijn man denkt maar 1 seconde na over die vraag, wanneer ik hem 's avonds ongevraagd en waarschijnlijk ook ongewenst vertel hoe mijn dag was, en concludeert: “Jouw schuld” Ja hoor, natuurlijk, lekker makkelijk, denk ik, maar dan volgt zijn beweegreden voor die uitspraak: “Jij geeft hen ook altijd van die 'superfoods' in hun ochtendpap. Hoe heet dat spul ook alweer? Dat uit Peru komt of daar ergens. Dat vogelzaad.” Inderdaad, ik geef hen altijd chiazaad in hun rijstepap, wat hen bergen met energie zou geven. Vroeger zouden de krijgers van het oud Zuid-Amerikaanse volk: de Azteken, de hele dag kunnen rennen op een handvol chiazaad, wat ook lijkt te gelden voor mijn kleine krijgers.

Ik geef het mijn kinderen niet alleen voor die bergen energie, maar vooral omdat het de 8 essentiële aminozuren bevat; aminozuren, die het lichaam zelf niet aanmaakt en dus uit voeding moet worden gehaald. We staan pas aan het begin van het ontdekken van de vele eigenschappen en voordelen van chiazaad. Twee eetlepels bevat bijvoorbeeld 5 keer zoveel omega-3 vetzuren als 1 hand vol walnoten; dit is de hoogste hoeveelheid omega-3 vetzuren van alle bekende plantaardige producten, en ruim 2 keer zoveel vezels als een kommetje havermout. Daarnaast bevat het heel veel antioxidanten, mineralen en fytonutriënten; gezondheidsbevorderende voedingsstoffen, die al bewezen voordelen hebben voor atleten, zoals het ondersteunen van gezonde spierfuncties; niet onhandig voor mijn kleine krijgers, en voor mezelf als rennende moeder en dansdocente met (te)veel ambities.

Mocht je zelf behoefte hebben aan meer energie of je kleine krijgers meer voedingsstoffen mee willen geven, probeer dan eens dagelijks een eetlepel chiazaad in een glas vruchtensap te doen, in smoothies of in pap, of maak heerlijke energiebommen.


Recept voor MegaGezonde en Lekkere Energiebommen
Wat heb je nodig? Een keukenmachine, een koelkast en een rustig moment tussen de bedrijven door om ze te maken (voor mij is dit trouwens vaak 'na de bedrijven'; rond 10 uur of 11 uur 's avonds).

Ingrediënten voor ongeveer 20 stuks:
• citroenrasp van 1 citroen
• sap van 2 citroenen
• 3 eetlepels chiazaad
• 8 ontpitte dadels
• 10 volle eetlepels amandelmeel
• 6 volle eetlepels kokosrasp
• 3 eetlepels vloeibare kokosolie
• 1 theelepel vanillepoeder
• 2 snufjes zout

Bereiding:
1) Rasp één citroen en pers beide citroenen uit.
2) Voeg chiazaad toe aan het citroensap en laat 10 tot 15 minuten weken, totdat het een soort gel wordt.
3) Doe de citroengel, citroenrasp en overige ingrediënten in een keukenmachine en vermaal het tot een dik 'deeg'. Voeg eventueel enkele eetlepels water toe om het beter te kunnen mengen.
4) Vorm daarna ballen van het 'deeg'. Je kunt ze eventueel met kokosrasp of chiazaad bedekken.
5) Zet ze dan minstens een half uur in de koelkast om ze wat harder te laten worden.

Bon appétit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten