De groene bistro

07 april, 2014

Broccoli-AvocadoSalade

Met al die heerlijke zonnige momenten, die de lente aankondigen, kriebelt het bij mij om heerlijke salades te maken. Het liefst 's ochtends al, en tussen de middag weer en natuurlijk ook weer 's avonds.

Ik ben best een salade-fan. Dat heb ik niet van een vreemde; mijn moeder is waarschijnlijk nog een graadje erger. Wanneer iedereen vroeger klaar was met de maaltijd en er lagen nog restjes rauwkost of er was nog salade over, dan was en nog steeds is mijn moeder degene, die het allemaal smakelijk op haar gemak opeet.

Mijn moeder is een groot voorbeeld voor me, want wanneer er iemand gezond is, straalt, optimistisch is en fit is, is zij het wel en terwijl ze volgende week al 68 jaar wordt, doet ze fanatiek mee met mijn Nialessen, die ik, nu ik begin dit jaar weer in Nederland ben komen wonen, aan het geven ben in Nederland (www.tamarakoopman.com). Hoe gaaf is dat?! :)

Leeftijd zegt niets, maar gezondheid alles.

Wanneer je op een heerlijke manier gezond wil blijven, is iedere dag een goede salade een uitkomst. Met een goede salade bedoel ik natuurlijk niet sla met dressing uit een flesje, waar vaak ook suiker in zit en allerlei andere dingen, die je lichaam helemaal niet kan gebruiken. Salade kan zoveel, ZOVEEL meer zijn dan dat; met heerlijk gemarineerde groenten, zongedroogde tomaten, olijven en allerlei pitten, zaden en noten, die de gezonde (blad)groenten en soms ook fruit in de salade fantastisch kunnen aanvullen!

Hier geef ik een voorbeeld van een heerlijk gezonde en zeer simpele salade, die ik de laatste tijd veel maak, vooral als voorgerecht, en die mijn kinderen van 4 en 2 ook erg lekker vinden:



Ingrediënten voor 4 kleine porties of 2 grote porties:
• 1 grote stronk broccoli
• 1 rijpe avocado (of 2)
• 1/2 rode paprika (optioneel, maar de salade wordt er een stuk kleurrijker en frisser door)

Dressing:
• 2 el goede kwaliteit olijfolie (liefst koudgeperst, extra vierge)
• 1 el balsamico-azijn
• 1 teentje knoflook
• 1/3 tl zout


Bereiding:
1) Bereid eerst de dressing door de olijfolie, de azijn en het zout bij elkaar te doen in een saladekom en daarboven het teentje knoflook uit te persen. Roer het even goed door, zodat het goed gemengd is.
2) Stoom (of kook) de broccoli ongeveer 3 tot 5 minuten tot de broccoli beetgaar is, maar nog wel knapperig. Spoel de broccoli daarna af in koud water en snijd het in kleine stukjes van 0.5 cm bij een 0.5 cm (of groter, wanneer je ze liever groter hebt, maar voor kinderen is het fijner om ze klein te snijden).
3) Snijd de avocado en paprika ook in stukjes van 0.5 cm bij een 0.5 cm.*
4) Doe alle groenten en de avocado bij de dressing in de kom en meng het geheel door het zachtjes met je handen te kneden. Hierdoor wordt de avocado wat smeuïger en vermengen de smaken zich goed.


Bon appétit!

Oh ja: Eet de salade lekker buiten op! :)


* Voeg andere groenten (of fruit) toe, die je lekker vindt: geraspte wortel, venkel, kool. Gebruik je creativiteit naar eigen smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten