De groene bistro

09 augustus, 2013

Heerlijk zachte en romige Avocacaomousse - chocolademousse gemaakt van avocado!

Daar is 'ie dan eindelijk!! Op vele verzoeken: de chocolademousse van avocado! Heerlijk romig vol gezonde vetten en met een vleugje avocadosmaak, waardoor de mousse frisser smaakt en valt dan de reguliere chocolademousse, die bij mij vaak als een zware bom in mijn maag valt en daarnaast veel dierlijke vetten en geraffineerde suiker bevat. Deze avocacaomousse is een heerlijk en voedzaam dessert of tussendoortje. In het vaak zeldzame geval dat ik wat avocacaomousse over houd, doe ik het restant in kleine vormpjes en stop dat in de diepvries, waardoor je heerlijk avocacao-ijs krijgt. Doet het erg goed bij kinderen, en met een licht verwarmde chocoladesaus van cacao, kokosolie en bijvoorbeeld een handvol rozijnen heb je weer een prachtig dessert voor de volgende dag! :)



In vrijwel al mijn boeken over voeding komt de avocado aan bod. Deze vrucht heeft zo'n grote voedingswaarde, dat consumptie ervan zeer aan te raden is. Mijn jongste van bijna 2 jaar oud is er dol op en eet vrijwel dagelijks een halve avocado, wat deze moeder erg blij maakt ;) 
De avocado behoort officieel tot fruit, maar wordt veelal als groente gegeten, maar zoals dit recept laat zien, is de avocado divers in gebruik. De avocado kan het beste met wat vet (olijfolie of kokosolie bijvoorbeeld) gegeten worden, zodat de antioxidant alfacaroteen en vitamine E in avocado goed opgenomen wordt. Verder is de avocado een zeer goede bron van kalium en magnesium en is het een goede bron van vitamine B6 en C, en bevat het nog veel meer goede dingen, zoals vezels en goede vetten, waardoor het een hele gezonde maagvuller is.
Goede avocado's uitzoeken kan soms nog lastig voor me zijn, maar oefening baart kunst. Mocht je dit ook nog lastig vinden, raad ik je aan vooral te blijven oefenen en de avocado's te blijven eten! :)
Je kunt een avocado een tot zes dagen bewaren op een koele plaats. Bewaar ze niet in de koelkast. Wil je dat de avocado sneller rijpt, plaats de vrucht dan in een plastic zak met een rijpe appel of peer.

Ingrediënten voor 4 porties.. of 1 all-by-myself portie ;)
• 2 rijpe avocado's
• 6 gedroogde dadels, ontpit
• 10 el kokosolie
• 1 dl rijstmelk
• 3 el cacao, ongezoet
• 1 volle tl vanillepoeder
• snufje zout

Bereiding:
Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en meng tot het een fijne mousse is. Makkelijker kan het niet ;)

Serveersuggestie: Garneer het met wat cacao nibs en/of gepeld hennepzaad.

Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten