De groene bistro

23 mei, 2014

Sapdag 24: Sprankelende Ananas Cocktail van Karen Knowler

Deze cocktail komt van Karen Knowler; een andere inspiratiebron van wie ik vorig jaar een Raw Teacher Training heb gevolgd. Niet dat ik 100% rauw eet, maar ik probeer wel veel sappen en smoothies te drinken gedurende de dag en leuke, gezonde en creatieve (bij)gerechten, desserts en snacks te verzinnen. Het heeft ons eetpatroon behoorlijk verrijkt; ik heb veel groenten en fruit erbij leren kennen en allerlei ONkook-methoden, waarmee ik een geweldige afwisseling kan creëren in de keuken en op tafel.

Karen Knowler is de oprichter van TheRawFoodCoach.com, de “International Association of Raw Food Coaches & Teachers” (IARFCT), het “Go Raw!” tijdschrift, en “International Raw Food Day”, dat iedere 11 juli gehouden wordt. Ze wil iedereen stimuleren om op die 11 juli rauw te eten; puur groente, fruit, noten, zaden, pitten, gedroogd fruit om te ervaren wat het is en hoe je je erbij voelt. Het is echt de moeite waard! Mijn energieniveau is ongeëvenaard, zodra ik puur natuur eet, waardoor ik opmerk hoe slecht mijn lichaam reageert op andere voeding, zoals brood en vlees.

Ik zal na deze 28 dagen saprecepten wat meer 'Raw Food'-recepten erop zetten, zodat je voor op 11 juli wat ideeën en inspiratie hebt ;) Net zoals Jamie Oliver 'Meatless Monday' heeft geïntroduceerd, waardoor (of wellicht uit zichzelf) veel mensen al eens per week of meerdere dagen per week vegetarisch eten, lijkt 1 dag per jaar puur natuur eten zeker te kunnen :) Je voedt jezelf niet met alleen maar goede dingen, maar ook met een heleboel creativiteit, door te ontdekken dat je nog een wereld aan andere mogelijkheden hebt om te eten. Daarnaast is vegetarisme en veganisme niet alleen gezond, want wist je bijvoorbeeld dat varkensvlees 3 dagen in je lichaam blijft? Denk maar eens aan het rottingsproces wat hierbij gepaard gaat. Tevens komt het ten goede van het milieu, want wist je dat de vleesindustrie onze aarde het meest vervuild? Daar zijn uitlaatgassen relatief niets bij! Dat niet alleen, want ik woon helaas dichtbij een varkensverwerkingsfabriek en al die vrachtwagens met varkens, die ik tegenkom, maken me iedere keer weer zo verdrietig en laten je des te meer beseffen dat het, zacht uitgedrukt, een verschrikkelijke industrie is. Met zo'n 1 dag per jaar puur natuur eten of liever vaker helpen we onszelf en de aarde gezonder, blijer en energieker worden. Mooi toch?!

Nu eerst een sprankelende cocktail om je dag een beetje lichter en lekkerder te maken.


Ingrediënten voor 3 cocktails:
• 1 ananas, geschild
• 16 middelgrote aarbeien
• koolzuurhoudend water

Bereiding:
1) Pers de ananas en de aarbeien en doe het sap in een maatbeker van minstens 1 liter.
2) Vul de maatbeker bij met koolzuurhoudend water tot 1 liter.
3) Proef om te kijken of je er nog meer fruitsap bij wilt doen van ananas, aarbeien, appel of meloen of juist meer koolzuurhoudend water.
4) Doe wat ijsblokjes in de glazen en voeg het sap toe aan de glazen.

EnJoy the Juice!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten